Tyto stránky jsou zastaralé a nepředstavují aktuální webovou prezentaci Univerzity Palackého.
Pokud jste sem zabloudili omylem, aktuální web je https://www.cmtf.upol.cz/.
Portál  |  STAG  |  e-mail
English
Cyrilometodějská teologická fakulta

Události

Publikace vydané členy katedry:


Možnosti náboženské výchovy dětí se speciálními vzdělávacími potřebami

Publikace pojednává o modelu náboženské výchovy dětí, Katechezi Dobrého pastýře a jejím využití u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Tento model katecheze vychází z pedagogických principů M. Montessori, umožňuje individuální přístup k dětem a respektování jejich odlišností a výjimečností. V monografii jsou uvedeny základní informace o katechezi jako takové a o Katechezi Dobrého pastýře. Dále jsou pak uvedeny základní informace o jednotlivých speciálních vzdělávacích potřebách. Na konkrétní kazuistice je pak ukázáno, jak Katecheze Dobrého pastýře může fungovat v praxi.

Publikaci je možno zakoupit zde.

Nahoru

Sociální pedagogika a její metody

Monografie se zabývá sociální pedagogikou a jejími metodami. Jejím cílem je na pozadí současného pojetí sociální pedagogiky identifikovat metody, které v praxi sociální pedagog používá. Nejdříve vymezuje roli metod ve výchovně-vzdělávacím procesu, poté v rámci krátkého exkurzu do historie předkládá kořeny metod u významných pedagogů. Dále se monografie věnuje stavu metod v sociální pedagogice v České republice a na Slovensku, zároveň zpracovává pojetí sociální pedagogiky a metod v Polsku, Německu, Velké Británii a také ve Skandinávii. Publikace prezentuje a analyzuje výsledky pilotáže realizované v roce 2015 mezi studenty oboru Sociální pedagogika na Cyrilometodějské teologické fakultě UP.

Publikaci je možno zakoupit zde.

Nahoru

Pojmotvorný proces u dětí se sluchovým postižením

Monografie přináší poznatky o způsobu zpracování nejednoznačného výtvarného podnětu a o reakcích na něj u dětí se sluchovým postižením ve věku 8-12 let. Cílem publikace je na základě informací z dostupných odborných pramenů a předchozích výzkumů vytvořit výtvarnou úlohu, díky níž by bylo možné popsat případné odlišnosti ve výše zmíněném zpracování a reakci ve vztahu k intaktní populaci. Tyto poznatky by pak měly být převedeny do praxe, a stát se tak základem pro revizi některých výchovně-vzdělávacích postupů u žáků se sluchovým postižením. Pro naplnění cílů publikace byl vybrán kvalitativní výzkum, metoda zakotvené teorie, která umožňuje analýzu nového jevu. Kvalitativní výzkum byl doplněn popisnou statistikou. Získané informace byly dány do kontextu dostupných teoretických poznatků.

Publikaci je možno zakoupit zde (černobílá) nebo zde (barevná).

Nahoru

Didaktické pomůcky ve výuce náboženství a katechezi

V srpnu 2015 vyšla v nakladatelství VERBUM Ružomberok publikace zabývající se materiálními didaktickými pomůckami ve výuce náboženství a katechezi v ČR. Problematika materiálních didaktických pomůcek byla u nás dosud nezpracovaná a v této publikaci je možné najít přehled dostupných a v současné době používaných materiálních didaktických pomůcek v náboženském vzdělávání. Publikace vychází z disertační práce autorky a je v ní zmapovaná současná situace v České republice. Publikace obsahuje teoretickou část, kde jsou dostupné materiální didaktické pomůcky charakterizovány a ve druhé části jsou zpracovány výsledky výzkumného šetření.

Nahoru

Jazykové vzdělávání dospělých imigrantů v České republice a ve Švédsku

Předkládaná monografie se zabývá jazykovým vzděláváním dospělých imigrantů v České republice a ve Švédsku. Na pozadí migrace a integrace zasazuje jazykové vzdělávání dospělých přistěhovalců do celoživotního učení, poukazuje na jejich novou životní situaci, která se dále promítá do jejich zvláštností ve vzdělávání a jejich motivace. Zároveň se monografie věnuje roli lektora v dalším vzdělávání. Rovněž představuje historii a současnou podobu jazykového vzdělávání dospělých přistěhovalců nejen v České republice, ale také ve Švédsku. Publikace prezentuje a analyzuje výzkum realizovaný v roce 2012 v bezplatných jazykových kurzech v České republice a ve Švédsku. Výsledky jsou srovnávány v rámci České republiky a Švédska a interpretovány s přesahy do pedagogické teorie a praxe.

Publikaci je možno zakoupit zde.

Nahoru

Supervize v podmínkách speciálního vzdělávání

Profesní zátěž pedagogických pracovníků řadí tuto profesi do nejrizikovější skupiny pomáhajících profesí. Podmínky speciálního vzdělávání tuto zátěž podstatnou měrou zvyšují nejen specifikou cílové skupiny žáků, ale též náročností přípravy vzdělávacího procesu. Dopad profese se může projevit jako syndrom vyhoření, syndrom pomocníka či jako zneužívání moci ve vztahu k jedincům, se kterými pracuje.

Publikaci je možno zakoupit zde.

Nahoru

Sociální pedagogika v teorie a praxi

Cílem kolektivní monografie je přispět do odborné diskuse na téma mezioborové pojetí sociální pedagogiky a možné dopady sociální pedagogiky do praxe. Monografii je rozdělena na dvě hlavní části.

První obsahuje odborné kapitoly, které se zabývají vztahem sociální pedagogiky a dalších vědních disciplín, pojetím sociální pedagogiky na CMTF UP, osobností sociálního pedagoga, vhodnými metodami, které jsou využitelné v praxi sociálního pedagoga a možným praktickým dopadem sociální pedagogiky.

Druhá část se skládá ze dvou kapitol, jejichž autorkami jsou studentky; jedná se o ukázku dvou typů kvalifikačních prací.

Monografie by tak měla přispět k pevnějšímu ukotvení sociální pedagogiky do systému ostatních vědních disciplín a k přehlednějšímu zařazení sociálního pedagoga do systému pedagogických pracovníků.

 

 

Nahoru

Zpravodajství z UP
Stránka aktualizována: 19. 04. 2016, Marcela Fojtíková Roubalová