studijní programy a obory DSP
STUDIJNÍ PROGRAMY A OBORY:
program TEOLOGIE
BIBLICKÁ TEOLOGIE - specializace : Starý zákon / Nový zákon
PRAKTICKÁ TEOLOGIE - specializace: pastorální teologie / spirituální teologie / studium křesťanského Východu / ekumenismus a mezináboženský dialog / katechetika / církevní dějiny / církevní právo
SYSTEMATICKÁ TEOLOGIE A KŘESŤANSKÁ FILOZOFIE - specializace: křesťanská filozofie / patrologie / dogmatická teologie / morální teologie / fundamentální teologie / liturgická teologie
Teologia sistematica e filosofia cristiana - specializace: Teologia dogmatica (studijní obor v ITALŠTINĚ a je určen pro samoplátce)
program HUMANITNÍ STUDIA
SOCIÁLNÍ A SPIRITUÁLNÍ DETERMINANTY ZDRAVÍ
Charakteristika oboru
Doktorský studijní obor Sociální a spirituální determinanty zdraví je úzce spjat s aktivitami a projekty Institutu sociálního zdraví na Univerzitě Palackého v Olomouci (dále jen „OUSHI“) na Katedře křesťanské výchovy Cyrilometodějské teologické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci. V rámci OUSHI připravuje studenty na samostatnou tvůrčí činnost v oblasti zkoumání nejen sociálních, ale i spirituálních determinant zdraví. Pro své interdisciplinární zaměření, které neopomíjí spirituální složku zdraví (jak religiózni, tak i nereligiozní) a pro zohlednění holistického pohledu (bio-psycho-socio-spirituální model zdraví) umožňuje hledat vysvětlení i takových fenoménů a souvislostí, které v rámci úzce pojímaných specializací vysvětlit nejde. Tomu odpovídá i personální zabezpečení doktorského studia, které poskytuje jednak tým odborníků OUSHI vykazujících vědeckou a tvůrčí činnost v oblasti sociálních determinant zdraví, tak tým specialistů na spirituální témata z ostatních pracovišť, hlavně z CMTF UP.
Studenti doktorského studia mají možnost zapojit se do aktuálně realizovaných výzkumných projektů na CMTF UP, zejména OUSHI. Témata doktorských prací však mohou být vybírána i z dalších oblastí sociálních a spirituálních determinant zdraví. OUSHI disponuje širokou sítí odborníků jak v ČR, tak i v zahraničí, na které se může student obrátit, v silách OUSHI je zabezpečit i další případné odborníky (školitele) na specializovaná témata.
Profil a uplatnění absolventa
Předmětem doktorského studia je definování sociálních a spirituálních faktorů, které zdraví ovlivňují jak pozitivně, tak negativně. Cílem studia je pak připravit studenta k samostatnému vědeckému bádání ve vybrané specializaci sociálních a spirituálních determinant zdraví, využívaje bio-psycho-socio-spirituální model zdraví. Absolvent oboru disponuje nejnovějšími teoretickými poznatky v oblasti sociálních či spirituálních determinant zdraví a dokáže je kriticky zkoumat a rozvíjet. Má dovednosti potřebné pro vlastní empirické bádání a praktické působení v dané oblasti, umí formulovat vhodná doporučení pro praxi jiných subjektů.
Odborné znalosti
- Znalost problematiky sociálních a spirituálních determinant zdraví v nejširším slova smyslu vycházející z definice zdraví WHO, orientace v příslušné terminologii a nejnovějších výsledcích výzkumu jak v ČR, tak i v zahraničí.
- Přehled o současných aktuálních problémech, které se v dané oblasti diskutují v akademické obci.
- Znalost teorie a konceptů socio-ekonomických nerovností v oblasti zdraví.
Odborné dovednosti
- Schopnost podílet se na základním a aplikovaném výzkumu v jedné z uvedených oblastí zdraví a volit odpovídající metodologické postupy (kvantitativní a kvalitativní metodologie, provádění metaanalýz dat apod.).
- Schopnost formulovat hypotézy, resp. stanovit výzkumné otázky a samostatně analyzovat výsledky s využitím mezinárodně používaných programů (aktuálně např. SPSS a NVivo).
- Schopnost využívat mezinárodní vědeckou síť, elektronické databáze a spolupracovat s mezinárodní vědeckou komunitou.
- Schopnost vykonávat výzkumnou činnost podle zásad vědecké etiky.
- Schopnost orientovat se v grantových výzvách, připravit a řídit výzkumné projekty.
- Schopnost komunikovat v odborné angličtině, číst a psát odborné texty.
- Schopnost publikovat na mezinárodní úrovni (WoS apod.).
Student je po celou dobu studia veden k samostatnosti. Zodpovídá za vlastní Individuální studijní plán (ISP) a jeho dodržování. Úzce spolupracuje se svým školitelem a dalšími odborníky, kteří přispějí k excelentnímu řešení tématu disertační práce. Je kladen důraz na organizační schopnosti, které jsou pro organizaci výzkumu potřebné.